Prezentarea bibliografiei şi a manualului
Formarea grupelor pentru studiile de caz :
Grupa I: Liţă Claudia, Nica Marius, Diaconescu Andreea, Duman Elena, Mara Ştefania
Studiul de caz Latinitate şi dacism
Grupa II: Badea Ionuţ, Mara Ciprian, Dimache Emilia, Barbu Oana, Dobre Laur
Studiul de caz Formarea conştiinţei istorice
Grupa III: Ungureanu Gabriel, Ciureanu Mihai, Efrim Mihai, Tănase Alina, Diaconu Alina
Studiul de caz Rolul literaturii în perioada paşoptistă
Grupa IV: Florea Mario, Constantin Nicoleta, Mărchidanu Georgiana, Ciureanu Florin, Alexandru Dan
Studiul de caz Criticismul junimist
Grupa V: Mocăiţă Florin, Mazilu Alina, Florea Ionuţ, Tache Ionuţ, Petre Gheorghe
Studiul de caz Diversitate tematică, stilistică şi de viziune în opera marilor clasici
Grupa VI: Fota Alina, Matei Ionela, Dima Mioara, Dima Adrian, Din Adrian
Studiul de caz Simbolismul european
Notã: Testul iniţial se susţine joi, 24 septembrie 2009
Sãptãmâna 21-25 septembrie
Exerciţii recapitulative:
- specii ale genului epic: basmul, nuvela, romanul
- poezia liricã: Mihai Eminescu, George Bacovia
Testare iniţialã
Unitatea de învãţare I: Fundamente ale culturii române
- de recapitulat Procesul de romanizare (istorie, clasa a VIII-a)
- vezi articolul Originile românilor
- vezi articolul Limba românã
Săptămâna 28 septembrie - 2 octombrie
1. Împrumuturile în limba românã
- influenţele vechi: slavã, greacã veche, maghiarã, germanã, turcã
- împrumuturi “culturale” din limbile europene: francezã, latinã savantã, italianã, rusã, englezã
2. Norme lingvistice conform DOOM2
- distribuirea unor materiale teoretice (fotocopii)
- identificarea unor modificãri ortografice, ortoepice, morfologice, semantice şi stilistice
- rezolvarea unor teste-grilă
Test online despre originea limbii române
Sãptãmâna 5-9 octombrie
Studiul de caz Latinitate şi dacism
1. Grevã generalã în sistemul bugetar
2. Prezentarea celor douã mituri fondatoare
- urmărirea prezenţei acestor idei / mituri în literatura română
- motive de elogiu pentru spiritul latin
- caracteristici ale dacilor
Care mit e mai atrăgător?
3. Fascinaţia Antichităţii şi a culturii clasice:
Gheorghe Asachi – poezii dedicate Italiei (Ex: La Italia)
• Vasile Alecsandri – Cântecul gintei latine
• Andrei Mureşanu – Deşteaptă-te române (Un răsunet)
Mitul dacic:
• M. Eminescu – Memento mori
• M. Eminescu - Gemenii
• Lucian Blaga – Revolta fondului nostru nelatin
Sãptãmâna 12 - 16 octombrie
Stagiu de practicã
Sãptãmâna 19 - 23 octombrie
1. Prezentarea concluziilor studiului de caz
Evaluarea membrilor grupei I
2. Unitatea de învãţare II - Perioada veche
Studiul de caz Formarea conştiinţei istorice
- istoriografia româneascã:
Grigore Ureche - Letopiseţul ţărâi Moldovei, de când s-au descălecat ţara
Miron Costin - Letopiseţul Ţărîi Moldovei de la Aaron Vodă încoace
Ion Neculce - O samã de cuvinte
Radu Greceanu, Radu Popescu, Stolnicul Constantin Cantacuzino
3. Valoarea literarã a cronicilor
- arta portretului la Grigore Ureche şi Ion Neculce
- arta naraţiunii la Miron Costin şi Ion Neculce
Sãptãmâna 26 - 30 octombrie
1. Prezentarea concluziilor studiului de caz
Evaluarea membrilor grupei II
2. Curente culturale/ literare în sec. al XVII-lea – al XVIII-lea
Omul - centru al universului (foto)
- context socio-politic
- trãsãturi
- Umanismul românesc
3. Iluminismul
Frontispiciul Enciclopediei iluministe franceze (foto):
- context socio-politic
- trãsãturi
- reprezentanţi
Sãptãmâna 2 – 6 noiembrie
Studiul de caz Rolul literaturii în perioada paşoptistã
1. Contextul socio-istoric
Etapele paşoptismului:
a) Ion Heliade – Rădulescu
b) Mihail Kogălniceanu
Curentele literare: clasicismul, romantismul
2. Dacia literarã
Contextul literar al apariţiei Daciei literare
Introducţie la Dacia literară de Mihail Kogălniceanu
- lectura articolului
- identificarea ideilor programatice
- scriitori şi opere paşoptiste
3. Prezentarea concluziilor studiului de caz
Evaluarea membrilor grupei III
Sãptãmâna 9 – 13 noiembrie
Forme hibride ale civilizaţiei româneşti la mijlocul secolului al XIX-lea
Text-suport Chiriţa în provinţie de Vasile Alecsandri
1. Temã, viziune despre lume
- prezentarea subiectului comediei
- identificarea tipurilor de comic
- „a fi la modã” – discuţii pe tema snobismului/ parvenitismului
2. Conservator vs. modern
- caracterizarea personajelor
3. Variante literare libere
- utilizarea dicţionarului (DOOM2)
- exerciţiile de la pagina 69 din manual
Sãptãmâna 16 – 20 noiembrie
Dezbatere: România, între Orient şi Occident
1. Cadrul teoretic. Definirea temei
- reactualizarea cunoştinţelor despre dezbatere şi argumentare
- pregătirea dezbaterii (propunerea bibliografiei, comunicarea moţiunii)
2. Perspective asupra situării României între Orient şi Occident
- modul occidental de viaţă şi de gândire
- modul oriental de viaţă şi de gândire
- argumentarea propriilor opinii cu privire la textele citite
3. Polemici interbelice pe tema situării culturii şi civilizaţiei româneşti între Orient şi Occident
- identificarea tehnicilor şi structurilor argumentative, a tipurilor de argumente în anumite texte (G. Cãlinescu, Garabet Ibrãileanu, Camil Petrescu)
Temã pentru acasã: România, între Orient şi Occident (eseu nestructurat)
Sãptãmâna 23 – 27 noiembrie
1. Descoperirea literaturii populare
- trãsãturile folclorului
- ilustrarea conceptelor operaţionale mit, basm, arhetip
- miturile fundamentale ale românilor
2. Balada popularã
Monastirea Argeşului (varianta Alecsandri)/ Meşterul Manole (varianta G. Dem. Teodorescu - în manual)
- identificarea motivelor
- asemãnãri şi deosebiri
- exprimarea opiniilor referitoare la cele douã variante ale baladei
3. Structuri discursive:
- textul informativ
- textul argumentativ
- exerciţii de identificare a trãsãturilor celor douã tipuri de text
Temã pentru acasã: redactarea unor texte informative, argumentative
Sãptãmâna 30 noiembrie – 4 decembrie
Notã: luni, 30 noiembrie nu se vor ţine cursuri
1. Recapitulare pentru lucrarea scrisă
2. Lucrarea scrisă semestrială
3. Discutarea subiectelor lucrării scrise
Sãptãmâna 7 – 11 decembrie
Studiul de caz Criticismul junimist
1. Junimea: iniţiatorii şi obiectivele societãţii
- etape în desfãşurarea activitãţii
- forme de manifestare
2. Articolele lui Titu Maiorescu
- lectura articolelor:
„În contra direcţiei de astăzi în cultura română”
„O cercetare critică asupra poeziei române de la 1867”
„Comediile d-lui I. L. Caragiale”
3. Prezentarea concluziilor studiului de caz
Evaluarea membrilor grupei IV
14 decembrie 2009 – 3 ianuarie 2010
VACANŢÃ DE IARNÃ
Sãptãmâna 4 – 8 ianuarie
1. L.C. – Conversaţia. Dezbaterea
- exerciţii de identificare a trãsãturilor conversaţiei
- jocuri de rol
- caracteristicile unei dezbateri
2. L.C. – Monologul informativ/ argumentativ
- strategii folosite în monolog
- exerciţii de redactare a diverselor tipuri de monolog
3. Romantismul
- contextul istoric al apariţiei curentului
- trãsãturi şi reprezentanţi
Sãptãmâna 11 – 15 ianuarie
Studiu de caz (V)
Diversitate tematică, stilistică şi de viziune în opera marilor clasici
1. Definirea problemei
- discuţii pornind de la opinii critice referitoare la epoca marilor clasici
2. Marii clasici ai literaturii române: Eminescu, Creangã, Caragiale, Slavici
- analiza unor texte reprezentative
- exprimarea opiniilor despre importanţa celor patru scriitori pentru literatura românã
3. Prezentarea concluziilor studiului de caz
Evaluarea membrilor grupei V
Sãptãmâna 18 – 22 ianuarie
1. Alexandru Lăpuşneanul de Costache Negruzzi
– identificarea viziunii despre lume, a temei şi motivelor literare
- identificarea elementelor de compoziţie
2. Construcţia subiectului – acţiune, conflicte, momente ale subiectului
- rezumarea celor patru capitole
- argumentarea oralã a unuor puncte de vedere cu privire la text
3. Construcţia personajelor. Modalităţi de caracterizare. Tipuri de personaje
- identificarea şi ilustrarea trăsăturilor personajelor
- exerciţii de încadrare a personajelor într-o tipologie
- susţinerea / combaterea cu argumente pertinente a opiniilor critice cu privire la personajele principale
Temã pentru acasã: Personajul romantic (eseu liber)
Sãptãmâna 25 – 29 ianuarie
1.Text-suport : Odă (în metru antic) de Mihai Eminescu
– identificarea viziunii despre lume, a temei şi motivelor romantice
- comentarea unor secvenţe poetice
2. L.C. – Figuri de stil şi procedee de expresivitate
- evidenţierea valorii expresive a modurilor şi timpurilor verbale
3. Oră la dispoziţia profesorului
- încheierea mediilor
MEDII SEMESTRIALE
1. Alexandru D. Dan – 6
2. Badea N. Ionuţ Stelian – 7
3. Barbu S. Oana Gabriela – 8
4. Ciureanu P. Florin – 5
5. Ciureanu Mihai Ionuţ – 6
6. Constantin N. Nicoleta – 8
7. Diaconescu M. Andreea – Mădălina – 8
8. Diaconu G. Mariana Alina – 7
9. Dima V. Adrian – 6
10. Dima V. Mioara – 8
11. Dimache C. Emilia – 7
12. Din Adrian – 5
13. Dobre C. Laur Gabriel – 5
14. Duman G. Elena – 8
15. Efrim C. Mihai – 6
16. Florea A. Ionuţ – 10
17. Florea I. Mario Mihai – 9
18. Fota V. Ionela – Alina – 8
19. Liţă C. Claudia Ştefania – 7
20. Mara N. Adriana Ştefania – 7
21. Mara G. Ciprian Ionuţ – 5
22. Matei I. Ionela – Angelica – 8
23. Mazilu N. Valentina Alina – 7
24. Mărchidanu I. Georgiana – 7
25. Mocăiţă I. Florin Adrian – 5
26. Nica C. Marius – Ionuţ – 6
27. Petre I. Gheorghe – 6
28. Tache G. Radu Ionuţ – 6
29. Tănase G. Nicoleta Alina – 9
30. Ungureanu D. Gabriel – 5
Sãptãmâna 1 – 5 februarie
VACANŢÃ INTERSEMESTRIALÃ
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu