sâmbătă, 6 februarie 2010

SERAL, Clasa a XII-a, ruta progresiva

Sãptãmâna 8-12 februarie 

Prezentarea bibliografiei şi a manualului
Exerciţii recapitulative:
- specii ale genului epic: basmul, nuvela, romanul
- poezia liricã: Mihai Eminescu, George Bacovia


Notã: Testul iniţial se susţine joi, 11 februarie 2010 


Sãptãmâna 15 - 19 februarie
 
Unitatea de învãţare I: Fundamente ale culturii române
- de recapitulat Procesul de romanizare (istorie, clasa a VIII-a)

- tema: Originea şi evoluţia limbii române
-vezi Originile românilor

- vezi Limba românã

1. Împrumuturile în limba românã
- influenţele vechi: slavã, greacã veche, maghiarã, germanã, turcã
- împrumuturi “culturale” din limbile europene: francezã, latinã savantã, italianã, rusã, englezã

2. Norme lingvistice conform DOOM2
- distribuirea unor materiale teoretice (fotocopii)
- identificarea unor modificãri ortografice, ortoepice, morfologice, semantice şi stilistice


Test online despre originea limbii române

Sãptãmâna 22 – 26 februarie

Studiul de caz Latinitate şi dacism

1. Prezentarea celor douã mituri fondatoare
- urmărirea prezenţei acestor idei / mituri în literatura română
- motive de elogiu pentru spiritul latin
- caracteristici ale dacilor
Care mit e mai atrăgător?
Fascinaţia Antichităţii şi a culturii clasice:
Gheorghe Asachi – poezii dedicate Italiei (Ex: La Italia)
• Vasile Alecsandri – Cântecul gintei latine
• Andrei Mureşanu – Deşteaptă-te române (Un răsunet)
Mitul dacic:
• M. Eminescu – Memento mori
• M. Eminescu - Gemenii
• Lucian Blaga – Revolta fondului nostru nelatin
2. Prezentarea concluziilor studiului de caz

 

Sãptãmâna  1 - 5 martie


1. Unitatea de învãţare II - Perioada veche
Studiul de caz Formarea conştiinţei istorice
- istoriografia româneascã:

Grigore Ureche - Letopiseţul ţărâi Moldovei, de când s-au descălecat ţara

Miron Costin - Letopiseţul Ţărîi Moldovei de la Aaron Vodă încoace

- De neamul moldovenilor

Ion Neculce - O samã de cuvinte

Radu Greceanu, Radu Popescu, Stolnicul Constantin Cantacuzino

Valoarea literarã a cronicilor
- arta portretului la Grigore Ureche şi Ion Neculce
- arta naraţiunii la Miron Costin şi Ion Neculce
2. Prezentarea concluziilor studiului de caz
 

Sãptãmâna 8 - 12 martie 
1. Curente culturale/ literare în sec. al XVII-lea – al XVIII-lea

- Umanismul

Omul - centru al universului (foto)


- context socio-politic
- trãsãturi
- reprezentanţi

- Umanismul românesc

 Iluminismul

Frontispiciul Enciclopediei iluministe franceze (foto):

- context socio-politic
- trãsãturi
- reprezentanţi

2. Studiul de caz Rolul literaturii în perioada paşoptistã
Contextul socio-istoric
Etapele paşoptismului:
a) Ion Heliade – Rădulescu
b) Mihail Kogălniceanu
Curentele literare: clasicismul, romantismul

Sãptãmâna 15 - 19 martie 

1. Dacia literarã
Contextul literar al apariţiei Daciei literare
Introducţie la Dacia literară de Mihail Kogălniceanu
- lectura articolului
- identificarea ideilor programatice
- scriitori şi opere paşoptiste
 Prezentarea concluziilor studiului de caz

2. Forme hibride ale civilizaţiei româneşti la mijlocul secolului al XIX-lea
Text-suport Chiriţa în provinţie de Vasile Alecsandri
Temã, viziune despre lume
- prezentarea subiectului comediei
- identificarea tipurilor de comic
- „a fi la modã” – discuţii pe tema snobismului/ parvenitismului 
  Conservator vs. modern
- caracterizarea personajelor

 Variante literare libere
- utilizarea dicţionarului (DOOM2)
- exerciţiile de la pagina 69 din manual

Sãptãmâna 22 – 26 martie
Dezbatere: România, între Orient şi Occident
1. Cadrul teoretic. Definirea temei
- reactualizarea cunoştinţelor despre dezbatere şi argumentare
- pregătirea dezbaterii (propunerea bibliografiei, comunicarea moţiunii)
Perspective asupra situării României între Orient şi Occident
- modul occidental de viaţă şi de gândire
- modul oriental de viaţă şi de gândire
- argumentarea propriilor opinii cu privire la textele citite
2. Polemici interbelice pe tema situării culturii şi civilizaţiei româneşti între Orient şi Occident
- identificarea tehnicilor şi structurilor argumentative, a tipurilor de argumente în anumite texte (G. Cãlinescu, Garabet Ibrãileanu, Camil Petrescu)
Temã pentru acasã: România, între Orient şi Occident (eseu nestructurat)

 
Descoperirea literaturii populare
- trãsãturile folclorului
- ilustrarea conceptelor operaţionale mit, basm, arhetip
- miturile fundamentale ale românilor
Balada popularã
Monastirea Argeşului (varianta Alecsandri)/ Meşterul Manole (varianta G. Dem. Teodorescu - în manual)
- identificarea motivelor
- asemãnãri şi deosebiri
- exprimarea opiniilor referitoare la cele douã variante ale baladei

Sãptãmâna 29 martie - 2 aprilie


1. Structuri discursive:
- textul informativ
- textul argumentativ
- exerciţii de identificare a trãsãturilor celor douã tipuri de text
Temã pentru acasã: redactarea unor texte informative, argumentative
2. Studiul de caz: Criticismul junimist

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu